Na ostatnim spotkaniu władz Gminy Ustrzyki Dolne z dyrektorami jednostek oświatowych został przedstawiony nowy koordynator spraw dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami na terenie Gminy Ustrzyki Dolne. 17 września 2020 r. Zastępca Burmistrza Ustrzyk Dolnych Michał Wnuk przedstawił Panią Joannę Kijowską, która pełni tę funkcję.
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. określa środki służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz obowiązki podmiotów publicznych w tym zakresie.
Zadaniem koordynatora jest wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez jednostki zajmujące się pomocą. Ponad to musi on przygotowywać i koordynować proces wdrażania planu działania na rzecz poprawy dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Koordynator monitoruje działalność podległych jednostek. Sprawdza jak realizują potrzeby swoich podopiecznych. Wspiera on również jednostki w ich funkcjonowaniu. Zadaniem koordynatora jest współpraca z instytucjami w taki sposób, aby te mogły ułatwiać udział osób ze szczególnymi potrzebami w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami.
Osoba ze szczególnymi potrzebami to osoba, która według definicji musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężania ograniczeń, jakie stawia jej życie. Bariery można podzielić ze względu na cechy danej osoby, na zewnętrzne i wewnętrzne. Inny podział rozróżnia okoliczności, w których dana osoba się znajduje na ograniczenia architektoniczne, cyfrowe lub informacyjno-komunikacyjne.