Rozwój społeczno-gospodarczy każdego regionu uzależniony jest w dużej mierze od poziomu inwestycji realizowanych na danym obszarze. Stąd też pozyskanie inwestorów powinno być jednym z priorytetów działań zarówno jednostek samorządu terytorialnego jak i instytucji, których statutowym zadaniem jest pomoc w pozyskiwaniu inwestorów i stwarzaniu im korzystnych warunków do inwestowania.
Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U z 2018 r. poz. 1162) stworzyła warunki prawne umożliwiające uzyskanie wsparcia na realizację inwestycji na terenie całego kraju a nie tylko w granicach sse. Ustawa nakłada na podmioty zarządzające określonymi obszarami obowiązek podejmowania działań zmierzających do powstawania na obszarze nowych inwestycji i ich rozwoju, w tym m.in. rekomendowanie przedsiębiorcom optymalnej lokalizacji nowych inwestycji. Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. jako zarządzający SSE EURO-PARK MIELEC została ustanowiona zarządzającym obszarem obejmującym przeważającą część województwa podkarpackiego tj. 17 powiatów i 2 miasta na prawach powiatu.
W celu przygotowania oferty inwestycyjnej dopasowanej do potrzeb inwestorów istotna jest wiedza o zasobach terenów inwestycyjnych, a zwłaszcza ich wielkości, lokalizacji czy uzbrojeniu oraz współpraca z innymi podmiotami zajmującymi się pozyskiwaniem inwestorów. W związku z powyższym Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. zamierza zawrzeć z Województwem Podkarpackim porozumienie o współpracy, którego przedmiot obejmował będzie m.in. promocję możliwości inwestycyjnych w województwie podkarpackim, pozyskiwanie i obsługę inwestorów poprzez przygotowanie ofert inwestycyjnych, obsługę wizyt inwestorów w regionie, gromadzenie i udostępnianie inwestorom informacji gospodarczych o regionie podkarpackim, przekazywanie inwestorom informacji na temat dostępnych terenów inwestycyjnych w województwie podkarpackim.
Z punku widzenia podejmowania działań mających na celu pozyskiwanie inwestorów kluczowa jest również współpraca zarządzającego obszarem z Polską Agencją Inwestycji i Handlu S.A. Pragniemy poinformować, że Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. utworzyła nowy instrument nakierowany na pozyskiwanie informacji o potencjalnych terenach inwestycyjnych o nazwie „Generator Ofert Inwestycyjnych” (GOI) dostępny pod adresem www.baza.paih.gov.pl, za pośrednictwem którego zarządzający obszarem będzie mógł przekazywać oferty w odpowiedzi na bezpośrednie zapytania konsultantów PAIH prowadzących dany projekt. Nowe narzędzie współpracy zwiększy szanse pozyskania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w tym o charakterze strategicznym dla województwa podkarpackiego.
W kontekście wprowadzonych zmian dot. systemu obsługi inwestora informujemy, iż dana jednostka samorządu terytorialnego może we własnym zakresie takie oferty inwestycyjne wprowadzić do GOI lub też za pośrednictwem zarządzającego obszarem czy też Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE) funkcjonującego w ramach struktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.
W przypadku pytań odnośnie nowych regulacji prawnych dot. wydawania decyzji o wsparciu dla przedsiębiorców, bazy ofert inwestycyjnych (GOI) czy też przygotowania ofert inwestycyjnych zachęcamy do kontaktu z pracownikiem Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Panią Dominiką Błaszczak (dominika.blaszczak@arp.pl, tel. 17 788 72 36 wew. 220, www.europark.arp.pl) oraz pracownikami COIE (coie@podkarpackie.pl, tel. 17 773 62 28, www.podkarpackie.trade.gov.pl).