Piąta edycja kongresu odbyła się w Rzeszowie w dniach 26 i 27 listopada 2015 roku, a organizatorem wydarzenia była firma Exacto przy znacznym współudziale Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, który ponosił m.in. koszty udziału w kongresie jednej osoby z zaproszonych samorządów, odpowiedzialnej za promocję i marketing.
Gminę Ustrzyki Dolne reprezentował Jacek Łeszega - inspektor ds. promocji w Urzędzie Miejskim w Ustrzykach Dolnych, którego na spotkanie delegował burmistrz Ustrzyk Dolnych. Celem kongresu było spotkanie przedstawicieli samorządów, administracji, agencji oraz instytucji okołobiznesowych, by wymienić się doświadczeniami w zakresie innowacyjnych rozwiązań i narzędzi marketingowych miejsc. Zarazem było to też spotkanie praktyków, którzy zajmują się w samorządach sprawami promocji, marki miejsca, marketingu itd.
Pierwszy dzień obfitował w wystąpienia plenarne z udziałem ekspertów, natomiast w drugim dniu odbyły się warsztaty praktyczne. Tegoroczna edycja dotyczyła strategii miasta i regionu, skutecznego jej tworzenia, a także wdrażania, które powinny stanowić fundament długofalowego działania, jakim jest kreowanie wizerunku miasta i regionu. "Tematy omawiane na Kongresie nie są przypadkowe. Dobieramy je tak, aby inspirowały samorządy do działania, poszerzały wiedzę i stanowiły dobre merytoryczne wsparcie przy wdrażaniu strategii. Dokument ten jakim jest strategia, przez wielu nadal niedoceniany, będzie odgrywał w najbliższej przyszłości coraz bardziej istotną rolę" – powiedział dr Dariusz Tworzydło, Prezes Zarządu Exacto Sp. z o.o.
Podczas V Kongresu Innowacyjnego Marketingu w Samorządach ogłoszono laureatów konkursu Cyfrowy Samorząd 2015. Jury wyróżniło trzy projekty samorządów z Podkarpacia, które aktywnie realizują zadania związane z wykorzystaniem technologii informatycznych i informacyjnych w promocji. Organizatorami konkursu byli firma Exacto oraz Instytut Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
W samorządzie ustrzyckim w roku 2016 przygotowywana będzie Strategia Rozwoju Turystyki w Gminie Ustrzyki Dolne, a już od stycznia przyszłego roku w Bieszczadzkim Centrum Turystyki i Promocji w Ustrzykach Dolnych funkcjonować będzie dział Informacji i Promocji Gospodarczej Miasta i Gminy Ustrzyki Dolne. Zadaniem jego będzie kreowanie pozytywnego wizerunku miasta jak miejsca atrakcyjnego gospodarczo. Wiąże się z tym nadzieję na sukces oraz na to, że w niedługim czasie Gmina Ustrzyki Dolne znajdzie się wśród nominowanych do nagrody lub laureatów związanych z nowymi rozwiązaniami technologii informacyjnej wykorzystywanymi w działaniach promocyjnych w samorządzie ustrzyckim.
Tekst i zdjęcia: Jacek Łeszega (Redakcja: Promocja UM)